درختان میوه

درخچه گل توری

نام انگلیسی : Lagerstroemia
خانواده : LYTHRACEAE – لیتراسه
بومی : آسیا چین و کره می باشد

بهترین رشد را در نواحی گرم و خشک دارد در تابش مستقیم خورشید رشد کرده ولی مناسب شرایط ساحلی و مرطوب نیست.سرمای ممتد و یخبندان را تحمل نمی کند.

یکی از ویژگی های این درخت این است که هر سال پوست خاکستری رنگش می ریزد، برگ های درخت توری کوچک و سبز تیره هستند که در فصل پاییز به رنگ زرد و نارنجی تغییر می کنند که یکی از زیبا ترین چشم انداز ها را به وجود می آورد، گل های درخت توری خوشه مانند است که اندازه این خوشه ها تقریبا بزرگ است که به رنگ های صورتی، بنفش و سفید بر روی شاخه ها خود نمایی می کنند.

این درخت در طول رشد خود از ارتفاع ۴۶ سانتی متر تا ارتفاع ۱۲ متر می تواند رشد کند.

 

مهمترين گونه درختچه توری

Lagerstromia indica-1

بومي چين است و خزان پذیر است و گلهای آن به رنگ سفید، صورتی، کرمی، قرمز و ارغوانی هستند خزان کننده است و برگ ها پس از تغییر رنگ، تا حدود یک ماه، بر روی شاخه ها باقی مانده و پس از آن خزان می کنند.برگ های آن کوچک، متناوب و صاف و به رنگ سبز تیره است و در فصل پاییز به رنگ زرد و نارنجی تغییر میکند و به دو فرم وجود دارد :

درختچه هاي كوتاه كه سرعت رشد آنها كم بوده، رشد طولي و گسترش عرضي يكساني دارند .
درختچه هاي بلند كه ارتفاع آنها از ۵/۱ تا ۹ متر متغير بوده ، پس از تربيت بصورت درخت ، تنه هاي زيبايشان نمايان ميشود .

 

 

 

شرایط نگهداری توری


آبیاری درختچه توری

این گیاه برای گلدهی مناسب و شادابی آنها به آبیاری منظم به خصوص در تابستان که هوا گرم است نیاز دارد. بهترین زمان آبیاری وقتی است که خاک تقریبا خشک شده است به عبارتی نباید خاک خیس باشد چون آب ایستادگی باعث پوسیدگی ریشه میشود.

 

نور مورد نیاز درختچه گل توری

درختچه توری برای رشدش به نور کامل و مستقیم نیاز دارد. درجه حرارت مناسب محیط برای رشد و پرورش درختچه توری بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. کمبود نور علاوه بر رنگ پریدگی برگها، ریزش غنچه ها و کاهش گل دهی، و همچنین باعث گسترش و شیوع بیماریهای قارچی می شود.

 

کود مورد نیاز درختچه گل توری 

اصولاً توري گياهي است كم توقع كه به مواد غذايي زياد نيازي ندارد. فقط لازم است در اواخر زمستان هر سال، بعد از عمليات هرس، به اندازه يك فنجان كود شيميايي كامل به هر متر مربع از خاك اضافه نمود تا نيازهاي گياه در فصل رشد تامين شود. همچنين ميتوان لايه اي به ضخامت ۵ سانتيمتر كمپوست يا پهن اسبي پوسيده پاي بوته ها اضافه كرد.

 

خاک مناسب درختچه گل توری

بهترين خاك براي كاشت توري ، مخلوطي از خاك تازه باغچه و خاك برگ به ميزان مساويست. بايستي در پاييز هر سال مقداري خاك مناسب در پاي بوته ها اضافه كرد . اين عمل باعث ميشود كه ريشه هاي سطحي كاملاً پوشيده شده و در زمستان از خطر سرمازدگي محفوظ بمانند . همچنين طي عمليات مكانيكي حذف علفهاي هرز آسيب نبينند .

 

هرس درختچه گل توری

هرس تنها در فصل زمستان و برای حذف شاخه های بیش از حد انبوه توصیه می شود. قطع سر شاخه گل های پیر در فصل تابستان می تواند به دور دوم و سوم از گلدهی منجر شود از آنجائيكه گل توري بر روي شاخه هاي يكساله تشكيل ميشود، لذا جهت افزايش توليد شاخه هاي گلده لازم است در اواخر زمستان هر سال شاخه هاي مسن را هرس نمود. جهت تسهيل ورود نور و هوا به تمامي قسمتهاي داخلي گياه بايد از تراكم زياد شاخه ها كاست.شاخه هاي شكسته، مريض و آفت زده معمولاً پناهگاه و منبع انتشار آفات و امراض ميباشند. لذا حذف اين شاخه ها در زمستان قبل از فعال شدن گياه جهت حفظ و تأمين سلامت آن ضروري است. در درختچه هاي مسن با حذف كامل شاخه هاي پير ميتوان آنها را وادار به توليد شاخه هاي جديد كرده و بدين ترتيب درختچه را جوان نمود.

 

تکثیر درختچه گل توری

برای پرورش این درختچه از سه روش قلمه چوب سخت،قلمه چوب نرم و کاشت بذر می توانید استفاده کنید.

۱-قلمه چوب سخت


برای پرورش این گیاه پیشنهاد می شود که از قلمه های چوب سخت استفاده کنید که در شروع فصل زمستان میتوان آن را تهیه کرد. در این روش باید از قلمه هایی که طول ۲۰ سانتی متر دارند استفاده کنید و در مرحله بعد باید آن ها را در ترکیبی از خاک که شامل پیت ماس، شن و پرلیت است بکارید.

به این نکته باید توجه شود که قبل از کاشت قلمه ها حتما آن ها را مرطوب کنیم و بعد از مرطوب کردن حتما باید صبر کرده تا آب اضافه آن به طور کامل خارج شود و بعد از خارج شدن آب اضافی آن اقدام به کاشت قلمه ها کنیم.

بعد از کاشتن قلمه، گلدانی که قلمه ها را در آن کاشته اید را در محلی که دمای آن حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد است قرار دهید و همچنین باید گلدان را به مدت ۵ تا ۶ ساعت در مکانی قرار دهیم که از نور غیرمستقیم خورشید برخوردار باشد.

پروسه ریشه زایی در حدود ۴ تا ۸ هفته به طول خواهد انجامید. بعد از اینکه برگ های جدید مشاهده شدند شما می توانید گلدان را به مکانی ببریدکه دارای نور مستقیم باشد.


بیشتر بخوانید: پرورش زرشک زینتی


۲- قلمه چوب نرم

در تکثیر درختچه توری شما می توانید که از قلمه های نرم این درختچه که در اوایل فصل تابستان تهیه می شوند استفاده کنید که از نوک ساقه های جوان درختچه توری تهیه می شوند.

خوب است بدانید که قلمه های نرم طولی حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر دارند. این قلمه ها برای این که پژمرده نشوند و بهتر روند ریشه زایی را طی کنند به شدت نیازمند محیطی با شرایط مرطوب هستند. قلمه های نرم باید طولی حدود ۳۰ سانتی متر داشته باشند تا بتوانید آن ها را به راحتی در فضایی آزاد بکارید.

 

۳- کاشتن بذر برای پرورش درختچه توری

روش دیگر پرورش درختچه توری کاشت بذر آن است. باید بدانید که میوه های این گیاه در فصول پاییز از درختچه جدا خواهند شد. در مرحله بعد باید بذرها را در محلی دارای شرایط خشک و خنک نگهداری کنید و توصیه می شود که حتما در طول فصل زمستان این کار انجام شود.

زمان کاشتن بذر در فصل بهار می باشد. به صورتی که با شروع فصل بهار بذر را در خاکی که ترکیبی از خاک برگ و پرلایت می باشد به صورت سطحی و با عمقی تقریبا نیم سانتی متر بکارید.

در مرحله بعد باید گلدان حاوی بذر را در کنار پنجره ای که گرم باشد و ترجیحا آفتاب گیر نیز باشد بگذارید. پرورش و تکثیر درختچه توری دمای ۲۴ الی ۳۰ درجه سانتی گراد مناسب است. پروسه جوانه زنی درختچه توری تقریبا ۳ هفته به طول خواهد انجامید.

 

برای اطلاع از ارقام موجود وقیمت تماس بگیرید.
۰۹۳۵۷۱۳۳۵۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *