درختان میوه

مورد پیوندی بزرگ

درختچه ای زینتی از خانواده Myrtaceae همیشه سبز با گل های ریز سفید در بهار و تابستان و از جمله گیاهان نادری است که به شکل گونه خاصی در مناطق محدودی در ایران و دنیا وجود دارد.

درختچه های کوچکی که ارتفاع آنها در شرایط عادی بین 1تا 3 متر می رسد. از مشخصات آن می توا ن به برگهای همیشه سبز،پایا،برگها متقابل،ساده، نوک تیز، بدون تار و دندانه، چرمی به رنگ سبز تیره، و بویی معطر دارد.

برگها بدون دمبرگ و نیزه ای شکل هستند و 3 تا 5 سانتی متر طول دارند .ای گیاه دارای گلهای ستاره ای شکل است که هر گل شامل 5 گلبرگ و کاسبرگ و پرچم های متعدد است .گلها سفید رنگ هستند و همزمان هم نر هستند هم ماده ،گیاه خودبارور است و گرده افشانی توسط زنبورها صورت می گیرد.مورد میوه ای توت مانند دارد که حاوی دانه هایی می باشد ،رنگ توتها معمولا آبی متمایل به سیاه است ولی گاهی اوقات این توتها به رنگ زرد کهربایی نیز دیده میشوند.


میوه این گیاه خوردنی میباشد و هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف میشود .میتوان میوه را خشک کرد وبه عنوان طعم دهنده در غذا استفاده کرد.

گل این گیاه عطر و طعم شیرین دارد و در سالاد استفاده میشود.

پو ست ساقه بشكل قطعاطی از آن جدا می شود و مانند سایر قسمتهای گیاه بوی معطر از آن استشمام می شود.بر روی این ساقه ها نوعی برجستگی بنام گال بوجود می آید كه از آن نیز در مصارف درمانی استفاده می شود.

در پوست اولیه ساقه،برگ،كلیه قسمتهای گل،میوه و حتی دانه این گیاه كیسه های ترشحی اسانس وجود دارد.

نیاز به آفتاب کامل و خاک حاصلخیز با زهکشی خوب دارد.به سرما نیمه مقاوم و تا دمای -۵ درجه رو تحمل میکنه.در مناطق سردسیر باید آن را در ضلع جنوبی یا غربی دیوار کاشت.شرایط گرم و خشک را تحمل میکند.

این درختچه در جنگلها و زمین های بایری که در ان درختچه های کوچک روئیده اند و همچنین در بین درختان زیتون و دامنه های کم درخت کوهستانی می روید.


این درختچه از زمان‌های قدیم مورد توجه و استفاده اقوام مختلف از جمله ایرانیان، یونانیان و رومیان بوده و جنبه تقدس داشته؛ به همین علت در کنار زیارتگاه‌ها و پرستشگاه‌های مذهبی کاشته می‌شده است. شاید تقدس آن از این جهت بوده که همیشه سبز، زیبا و معطر به عطری دلپذیر است. علاوه بر این جلوه دل‌انگیز، گیاه مورد از منظر زیباسازی محیط و احیای اکوسیستم طبیعی دارای اهمیت خاصی است.

همچنین همیشه سبز و بی‌خزان بودن آن در اعتقادات کهن مظهر جاودانگی بوده است.
در اسطوره‌های روم باستان، مورد یکی از نشانه‌های ونوس (خدای عشق و زیبایی) و ژوپیتر (خدای خدایان روم) محسوب می‌شود.


در آئین زرتشت این گیاه نماد اهورا مزدا است.
در دین یهود، مورد یکی از 4 گیاهی است که از آن برای تهیه «لولاو» در جشن سوکوت (سایه‌بان‌ها) که به مناسبت بزرگداشت خروج بنی‌اسرائیل از مصر برگزار می‌شود، استفاده می‌کنند.
بوعلی سینا از این گیاه در کتاب قانون خود به عنوان گیاه ضد عفونت یاد کرده است.

 

 

کاربرد درختچه مورد

کاربرد این درخنچه بعنوان تک درخت زینتی در پارک ها و فضای سبز ونیز از انجاییکه درختچه ای با شاخ و برگ متراکم و هرس پذیر است برای ایجاد پرچین مناسب می باشدو به عنوان درختچه زینتی در حاشیه ها و یا سطح چمن ها کاشته میشود.

اگر چه برگهای مورد اغلب بخش دارویی آن را تشكیل می دهند اما نباید از خواص تسكین دهنده میوه های مورد در دستگاه گوارشی انسان چشم پوشی كرد. مردم محلی از قدیم الایام به عنوان بخور جهت رفع سرما خوردگی ،گاهی هم برای رفع سردرد به صورت مخلوط با عصاره حنا استفاده می شده است.

برگهای مورد دارای خواص دارویی منحصر بفرد می باشند،دارای اسانس تانن،فلانوئید ویتامین (ث) و فاقد الكالوئید و گلیكوزیدهای قلبی می باشد.

میزان اسانس برگهای مورد 5/1 تا 2 درصد می باشد. مورد اثر ضد عفونی كننده و ضد طفیلی دارد و از آن در مصارف داخلی و استعمال خارجی می توان استفاده كرد.بعلاوه مقوی معده، نیرودهنده و میوه آن قابض است.

در مصارف ذاخلی برای رفع بیماریهای دستگاه تنفسی و مجاری ادراری بكار می رود.مصرف فراورده های مورد در برونشیت بنام بروشیت عفن ، آسم نزله ای ، فراخ شدن
برونش ها موجب خروج اخلاط می گردد.

در موارد سرفه مصرف آن ابتدا موجب افزایش سرفه بیمار می گردد اما بتدریج موجب از بین رفتن كامل این ناراحتی می شود.

قبلا با توجه به سه خاصیت نیرو دهنده ، قابض و ضد عفونی كننده مورد از آن در موارد ضعف عمل دستگاه گوارش ، اسهال ، ترشحات مهبلی و خونرویها استفاده
می نموده اند. در استعمال خارجی نیز در رفع بیماریهای جلدی مانند بروز دانه های كوچك و سفید رنگ پوست و در پسورزیاسیس می توان استفاده نمود.

همچنین به صورت پماد موضعی در درمان تبخال تیپ 1 و2 و بعنوان آنتی سپتیك ودر درمان التهاب مخاط بینی ، ضد احتقان،تقویت كننده ، ضد عفونی كننده و ضد انگلی استفاده
می شود. ازاین گیاه در درمان بیمارهایی مانند آكنه ، بواسیر ، عفونتهای لثه وبهبود زخمها استفاده می شود.

بهترین زمان بر داشت برگهای مورد از اواسط بهار تا اواسط تابستان می باشد .

 

 

هرس درختچه مورد

درختچه مورد اگر هرس نشود فرم گرد پیدا می کند در صورتی که مورد را به راحتی می توان هرس کرده و به آن فرم دلخواه را داد.موردهای پیوندی که حالت چتری پیدا می کنند و بسیار زیبا هستند.

 

 

تکثیر درختچه مورد

درختچه مورد میتواند به سه روش تکثیر یابد که روش اول آن گرفتن قلمه چوب نرم از شاخه هایی که چوب آنها کمی سخت شده است این قلمه ها را در گلخانه ریشه دار میکنند.بکار بردن هورمون اکسین به ریشه زایی کمک میکند.

روش دوم کاشت بذر در پاییز در دمای ۱۶-۲۱ درجه سانتیگراد.پوسته ی سخت بذر را باید قبل از کاشت با اسید از بین بردو یا دانه ها را به مدت 24 ساعت در آب گرم قرار دهید ودر اواخر زمستان در گلخانه بکارید ،وقتی جوانه ها بهاندازه کافی بزرگ شدند در گلدانهای مجزا قرار دهید و در اواخر بهار و یا اوایل تابستان به بیرون منتقل کنید.

و روش سوم تکثیر پیوند مورد برروی برگ نو می باشد.

 

 

برای اطلاع از ارقام موجود وقیمت تماس بگیرید.
۰۹۳۵۷۱۳۳۵۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *