درختان میوه

گل ساناز رونده

نام گل : ساناز

نام های دیگر : رز مینیاتوری – Rosa spp – گل رز چینی

انواع ساناز : ساناز دارای دو نوع پایه کوتاه و پایه بلند است ، تصویر بالا نوع پایه کوتاه آن است.

رنگ های موجود : رنگ پرتغالی یا نارنجی ، رنگ صورتی زنبوری ( سفید+صورتی ) و رنگ قرمز

 

 

شرایط نگهداری گل ساناز

ساناز گونه ای از رز می باشد، این گیاه نیاز به نور زیاد(حداقل ۶ ساعت آفتاب در روز ) و دمای خنک دارد (۲۲ تا ۲۴ درجه )خاک گیاه باید سبک لومی شنی و دارای ۱۰ درصد مواد آلی باشد.

درفاصله دو آبیاری سطح خاک باید نسبتا خشک یا کمی مرطوب باشد ،این گیاه د راثر آبیاری زیاد دچار پوسیدگی می شود بنابر این همیشه بعد از آبیار ی آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید.با شروع فصل رشد هر سه هفته یکبار گیاه را با کود کامل با درصد پتاسیم بالا تقویت کنید تا منجر به گل دهی بهتر شود.

نحوه آبیاری گل ساناز

گل ساناز در زمان گلدهی میاز به آبیاری بیشتری نسبت به زمان های دیگر دارد و نسبت به خشکی بسیار حساس است. همچنین توصیه می شود که در زمانی که هوا گرم است و دمای هوا بالا است برای مرطوب نگه داشتن گیاه و جلوگیری از کاهش میزان گلدهی، ابیاری بیشتر انجام شود.

ساناز رونده

 

تکثیر گل ساناز

روش مناسب و رایج جهت تکثیر گل رز ساناز، قلمه زنی می باشد. یکی از روش های قلمه زنی تهیه قلمه ی سبز است که از پس از آنکه دوره گلدهی گیاه به اتمام رسید، قلمه ها را از شاخه های جوان و سبز انتخاب می کنند و همه ی برگ های آن را به جز چند برگ انتهایی از ساقه جدا کرده و پس از آنکه انتهای قلمه را کمی زخمی کردند، آن را در مکانی به دور از نور مستقیم خورشید و خاکی مرطوب نگهداری می کنند تا ریشه زایی انجام شود و پس از آنکه قلمه ها ریشه دار شدند و در خاک استقرار یافتند به مکان اصلی منتقل می شوند.

زخمی کردن انتهای قلمه ها موجب می شود که عمل ریشه زایی بهتر انجام شود.

خاک

مهمترین مسله در تهیه بستر برای کشت این گیاه این است که از یک طرف زهکش مناسب برای آن فراهم باشد و از سوی دیگر چون گیاه نباید دچار خشکی شود پس بستر باید بتواند آب کافی را در خود نگاه دارد. خاک مناسب نیز ترکیبی از رس و ماسه میباشد

از خاک‌های آماده مثل ترکیبی از خاک برگ، پیت موسف، پرلیت و مقداری شن که از مواد ارگانیک و مغذی تشکیل شده است و به رشد گیاه بسیار کمک می‌کند، می‌توان استفاده نمود. این نوع خاک‌ها به دلیل داشتن زهکش مناسب و عبوردهی آب مازاد آبیاری و نیز حفظ رطوبت خاک به مدت طولانی مطلوب کاشت این گیاه می‌باشد.

دما

رز مینیاتوری هوای خنک را دوست دارد اما سرما زیاد را نمیتواند تحمل کند و تحمل به گرمای آن بهتر از تحمل به سرماست البته باید توجه داشت که در هوای گرم گلدهی کاهش می یابد ولی اگر همراه با خشکی نباشد، به آن آسیب نمیزند.

دمای مناسب برای رز مینیاتور بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در دمای مذکور این گیاه بهترین شرایط رشد و گلدهی را دارد و در صورتی که دما بالا رود گلدهی کاهش می‌یابد. البته با افزایش دما آسیبی به گیاه وارد نمی‌شود. رز مینیاتور نسبت به سرما بسیار مقاوم است. اما باید رزهایی که در گلدان نگهداری می‌شود را از سرمای شدید دور نگهدارید که موجب یخ‌زدگی خاک و ریشه گل نشود.

نور

این رز مانند سایر ارقام و گونه های رز به نور زیاد نیاز دارد و کمبود نور باعث رنگ پریدگی برگها و ریزش غنچه های گل و کاهش گلدهی میگردد.

این گیاه علاقه زیادی به نور فراوان و هوای نسبتا خنک دارد که کاملا موثر در رشد گل با کیفیت می‌باشد. این گل زیبا بسیار آفتاب دوست است و این نکته را در نظر بگیرید که باید روزانه ۶ ساعت در معرض آفتاب باشد.

گل ساناز با نام علمی Rosa spp از خانواده رزمینیاتوری است که از ترکیب رز معمولی و رز چینی بدست می آید. سایز گلهای ساناز از رز مینیاتوری بزرگتر است و البته دارای طول دوره ی گلدهی زیادی می باشد و می تواند مدتی طولانی زینت بخش فضای بیرونی منزل شما باشد.

 

 

روش نگهداری و پرورش گل ساناز

آبیاری: در طول دوره ی گلدهی سعی کنید آبیاری منظم و روزانه گیاه را انجام دهید، بدین منظور می توانید خاک گیاه را چک کنید، زمانیکه خاک گیاه خشک شده باشد بهترین زمان برای آبیاری می باشد.

در طول دوره ای که گیاه در خواب است میزان آبیاری را کاهش دهید.پس از هر بار آبیاری، آب باقیمانده در زیرگلدانی را خالی کنید که ریشه ی ساناز دچار پوسیدگی نشود.

خاک: بهترین خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک رس و ماسه می باشد، فقط توجه داشته باشید که خاک از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

نور: ساناز همچون سایر انواع رزها به میزان زیادی نور نیازمند است، در صورتیکه میزان نور کاهش یابد گلدهی کم شده و امکان رنگ پریدگی گیاه وجود دارد.

**بهترین مکان برای نگهداری ساناز، مکانی است که سایه آفتاب باشد.

تکثیر: تکثیر ساناز از طریق قلمه زنی گیاه انجام می شود. دما: این گیاه گرما را بیشتر از سرما دوست دارد، البته گرمای بیش از حد موجب کاهش گلدهی می شود. دمای متعادل بهترین شرایط برای گلدهی ساناز است.

 

 

برای اطلاع از ارقام موجود وقیمت تماس بگیرید
۰۹۳۵۷۱۳۳۵۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *