درختان زینتی

کاج ستاره ای

کاج ستاره ای نوعی کاج سوزنی است از خانواده مطبق ‌کاجیان. ‌کاجیان درختان همیشه‌ سبزی هستند و رشد آن ها در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی پیش می رود و احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی ‌کند. کاج مطبق به نور معمولی ، هوای خنک ، خاک همیشه خیس ، رطوبت نسبی بین 50 تا 90 درصد و به خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.


ژونی پروس ستاره ای با نام علمی juniperus procubens nana از خانواده کاج می باشد.

رنگ برگ ها سبز روشن مایل به زرد و در زمستان به رنگ سبز متمایل به آبی می شود.

این گیاه رونده مناسب برای کاشت باغ صخره ای و کنار استخر و برکه می باشد.

 

نیاز ها

دما: کاج ستاره ای یک گیاه گرمسیری است و نسبت به سرما تحمل ندارد. این گیاهان نه تحمل درجه حرارت بسیار بالا و نه خیلی سرد را دارند. دامنه مناسب دما در دوره گرما حدود 20 درجه سانتیگراد و در فصل زمستان بین 10 تا 5 درجه سانتیگراد می باشد.

آبیاری: در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان در ۷ تا ۱۰ روز یکبار آبیاری نما یید خاک را همیشه مرطوب نگهدارید.برای طراوت هرچه بیشتر این گیاه و سبز ماندن برگهای زیبای آن لازم است روزی یکبار با آب پاش برگهای گیاه  و برگهای فوقانی آن را مرطوب نمایید.

رطوبت:هفته‌اي يكبار در زمستان و هفته‌اي دوبار در تابستان احتياج به غبار پاشي دارد.

تغذيه:با شروع فصل رشد (بهار و تابستان) جهت تغذيه مصنوعي از كود محلول در آب استفاده كنيد بعلت نياز كم اين گياه به تغذيه مصنوعي نصف آن مقداري كه روي بسته توصيه شده است كافي است.

خاک:خاک کمپوست برای این گیاه مناسب است. خاک را سبک تهیه نمایید مخلوطی از دو قسمت ماسه و سه قسمت برگ پوسیده برای این گیاه مناسب است.

تعويض گلدان:قبل ازاينكه ارتفاع گياه به يك متر برسد هر سال گلدان را با يك درجه بزرگتر تعويض نماييد پس از آن سطح گلدان را با آرامي خارج و با خاك كمپوست نو تعويض نماييد.

نور: نیازمند نور کامل خورشید است ولی در مناطق خشک کشور برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

 هرس:کاج ستاره ای عموما درخت محکمی است که نسبت به هرس شدید نیز مقاومت خوبی دارد. اما اگر درخت به صورت کامل برهنه شود ، دوباره جوانه نمی زند از این رو مطمئن شوید که در روش نگهداری کاج ستاره ای مقداری شاخ و برگ باقی بماند

 

 

تکثیر کاج ستاره ای

به دو صورت قلمه و پیوند قابل تکثیر است.

به طور کل ژونی پروس ها کاج های رونده هستند و علاقه ای به رشد طولی ندارند.اگر هدف از پرورش ستاره ای به عنوان کاج رونده باشد بهترین راه ازدیاد این گیاه تکثیربه وسیله قلمه است که میتوان در اواسط اسفند ماه یا اواخر شهریور قلمه ها را ازقسمت نیمه خشبی گیاه تهیه نمود و در بستر مناسب شنی لومی یا خاک گلدان کاشت.

ولی اگر هدف تولید گیاه پایه دار ستاره ای باشد بهترین راه پیوند این گیاه بر روی اقلام پر رشدی مانند زربین می باشد.

بهترین زمان پیوند در گلخانه بهمن ماه و در فضای باز اسفند می باشد.

پیوند های شکمی،پوستی و یا پوستی شکمی بهترین نوع پیوند می باشند.

 

 

آفات و بیماری های کاج ستاره ای

به طور کل آفت و بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی کند.

برخی انواع قارچ در صورت کاشت در سایه یا انبوه کاری می توانند این گیاه را تهدید کنند.

بزرگترین مشکل این گیاه خشکیدگی شاخه است که به علت خشکی های طولانی مدت یا آفتاب شدید تابستان در این گیاه پدید می آید که با آبیاری منظم و اسپری آب به برگ های این گیاه می توان از آن جلوگیری نمود.

 

 

برای اطلاع از ارقام موجود وقیمت تماس بگیرید.
۰۹۳۵۷۱۳۳۵۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *