درختان میوه

گل رز هلندی چیتی

نام : رز چیتی هلندی

مشخصات: این گل که نمونه ای آزمایشگاهی از رز رنگی است که توسط پیوند رنگدانه ها، گل های تک رنگ رز را به صورت دو یا سه رنگ در آورده اند.در ایران به رز چینی معروف است که دلیل آن شباهت خطوط آن به لوبیا چیتی است. این رز زیبا رنگ های مختلفی دارد و به طور غالب گونه دو رنگ ان در بازار موجود است. گونه سه رنگ آن بسیار کمیاب است.

این گل از گونه رزهای دائم به شمار می آید و بعد از هر بار گلدهی به مدت 10 الی 15 روز دوره استراحت دارد تا دوباره گل دهی را از سر گیرد. رز چیتی در فصل های سرد گل دهی ندارد و در طول سال به طور میانگین 15 الی 20 مرتبه گل می دهدو هرس پاییزه این گیاه باعث می شود که بیست سال عمر کند.

تکثیر : تکثیر رز چیتی همانند سایر رزها از طریق قلمه زدن است. همچنین این گل هم مثل بقیه گونه های رز ، برای پیوند زدن مناسب است و از آن به عنوان گل هدف در میان گل های پیوندی پایه کوتاه و پایه بلند استفاده می شود.

 

شرایط نگهداری بعد از کاشتن گل رز هلندی

بعد از کاشتن گل رز هلندی می بایست به ان رسیدگی شود برای مثال:

۱- گل رز هلندی به نور زیادی نیاز دارد و می بایست در مقابل نور خورشید قرار بگیرد.

۲- همچنین گل رز هلندی به رطوبت کافی نیاز دارد تا بتواند به خوب رشد کند.

۳- برای حاصلخیزی بهتر این گیاه باید به ان کود و یا مواد آلی مناسب اضافه نمود.

۴- بهترین خاک برای رشد این گیاه مخلوطی از خاک، ماسه، کود حیوانی و ماسه می باشد.

۵- دمای مناسب برای رشد این گیاه بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.

 

تغذیه ی مورد نیاز بعد از کاشتن گل رز هلندی

کاشتن گل رز هلندی به مراقبت خاص خود نیاز مند می باشد. برای مثال این گل نیاز به کود دهی داشته و باید سم پاشی شوند.

همچنین برای مثال بعد از کاشتن گل رز هلندی بهتر است در اواسط بهار از سولفات منیزیم و کود برای رشد بهتر گیاه استفاده شود.

این گیاه برای رشد مناسب و گل دهی مطلوب باید آبیاری آن نیز مناسب باشد که در زیر توضیح داده شده است.

آبیاری بعد از کاشتن گل رز هلندی
بعد از کاشتن گل رز هلندی نیاز است به ان آب کافی رسانده شود. ولی باید دقت گردد اصلا گل را در آب غرق نکنید زیرا سبب پوسیده شدن آن می شود. در تابستان بعد از کاشتن گل رز هلندی بهتر است ان را روزی دو بار ابیاری نمایید. آبیاری زیاد بعد از کاشتن گل رز هلندی سبب ایجاد قارچ نیز بر روی تنه و ساقه های آن می شود.

بهتر است بعد از کاشتن گل رز هلندی از مالچ برای اطراف گیاه استفاده گردد تا در مصرف آب نیز صرفه جویی گردد. دقت نمایید که فاصله ی مالچ تا خود تنه ی اصلی باید حدود سه سانتی متر باشد.

 

انواع گل رز هلندی
گل­های رز هلندی به دلیل تنوع رنگی و برخورداری از گل­های درشت ، در دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. انواع متنوعی از گل­های رز در گلخانه تولید و کشت می­شود که در بین آن­ها گل­های رز هلندی از تقاضا و محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار است. در بازارهای ملی و بین­المللی نیز گل­های رز با بیشترین تقاضا روبه‌رو می­شوند. به همین دلیل روزانه شاهد کشت هر چه بیشتر این نوع گل در گلخانه­ها هستیم . دولت هلند نیز به کشاورزان یارانه کشاورزی ارائه می­دهد و بدین وسیله سعی می­کند کشت انواع گل رز هلندی را ترویج و گسترش دهد.

کاشت گل­ رز هلندی معمولاً به منظور صادرات صورت می­گیرد و به کشورهای اروپایی، مالزی، استرالیا، خاورمیانه، نیوزیلند، سنگاپور و … صادر می­شود.

 

گل رز هلندی برای رشد به چه شرایطی نیاز دارد؟
گل­های رز هلندی از محبوب­ترین درخچه ­های گلدار به شمار می­آیند. میزان تابش نور خورشید نقشی مهم و ضروری در بهره­وری و رشد هر چه بیشتر گل رز ایفا می­کند. گل رز هلندی باید در شرایطی قرار بگیرد که بتواند به میزان لازم نور خورشید را دریافت کند. به همین دلیل می­توان گلخانه را مناسب­ترین مکان برای پرورش گل رز هلندی به شمار آورد. شرایط آب و هوایی در این مکان کاملا کنترل شده است و می­تواند زمینه رشد گیاه را فراهم کند.

گل رز برای رشد و گل­دهی مناسب به نور، آب مناسب، دمای 15 تا 18 درجه سانتی­گراد، محیط ایده­آل، رطوبت 60 تا 65 درصدی و همچنین خاک مناسب احتیاج دارد.

ساختار خاک نقش مهمی در رشد، گل­دهی و موفقیت در کشت گل رز هلندی ایفا می­کند. به همین دلیل میزان PH خاک بهتر است تا 7 درصد باشد.

بهتر است برای کشت گل رز از خاک زهکشی شده استفاده شود تا زمینه مناسب برای رشد ریشه گیاه و نفوذ بهتر آن در خاک فراهم شود. مقدار مناسبی کود عالی به خاک اضافه کنید. این کار می­تواند مواد مغذی مورد نیاز گیاه را فراهم کند و باعث بهبود یافتن بافت خاک شود.

قبل از کشت گل رز هلندی نیز بهتر است خاک را به وسیله سم­پاشی، از هر گونه آفت و بیماری پاک کرد. برای انجام این کار باید از سم­های آفت­کش موجود در بازار استفاده کرد.

کاشت انواع گل رز هلندی چگونه صورت می­گیرد.
در کشور هلند از دو شیوه برای کاشت گل رز استفاده می­شود. در شیوه اول از گیاهان جوانه­ای و در شیوه دیگر از یک گیاه پیوندی برتر استفاده می­شود.


بیشتر بخوانید: معرفی کاج مشهد


 

برای اطلاع از ارقام موجود وقیمت تماس بگیرید.
۰۹۳۵۷۱۳۳۵۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *