درختان زینتی

درختچه کاج الودی

نام انگلیسی: Chamaecyparis lawsoniana Ellwoods , Lawson’s Cypress Ellwood’s , Chamaecyparis Ellwood’s

نام علمی: Chamaecyparis lawsoniana Ellwoods

خانواده: Cupressaceae

اندازه حد اکثر: ارتفاع در 10 سال 1.8 تا 2.2 متر.

فصل گلدهی:

برگ: سبز متمایل به آبی و بسیار متراکم که حالتی اسفنجی دارد.

خاستگاه و موطن گیاه: امریکای شمالی

 یک گیاه با رشد آهسته و برگ های سوزنی زیبا با یک شکل مخروطی و اثر خفیفی از رنگ طلایی روشن روی برگ در تمام طول تابستان است.

الودی شاخ و برگ های ظریف و خوش رنگ دارد و خود درخت راست قامت و شعله ای شکل است.

سرو الودی را بیشتر بشناسید.


کاج الودی ( Lawson’s Cypress Ellwood’s ) با نام های رایج دیگری مانند سرو فشفشه ای، سرو الود و کاج الوودز نیز شناخته می‌شود. این کاج از اعضای خانواده ( Cupressaceae ) است و زادگاه اصلی آن آمریکای شمالی است. کاج الودی انواع مینیاتوری زیبایی دارد که داخل یک گلدان نیز جا می‌شود، این درحالی است که ارتفاع درختچه آن در فضای باز به 2 متر نیز می‌رسد.

 

 


بیشتر بخوانید: درخچه گل توری


 

 

این کاج زیبا انواع مختلفی دارد

  • کاج الودی مینیاتوری
  • سرو الودی
  • کاج شبه لاوسون

 

 

نگهداری از کاج الودی

نور

نور ملایم و متوسط آفتاب برای این کاج مناسب است اما در نیم سایه نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. در صورتی که از بونسای الودی نگهداری می‌کنید بهتر است آن را در معرض هوای آزاد و یا نزدیک پنجره جنوبی با نور زیاد قرار دهید و هر از گاهی درب پنجره را باز کنید تا گیاه هوا بخورد.

آبیاری

برای تشخیص زمان درست آبیاری باید اجازه دهید خاک تا عمق 2 سانتی متری یعنی به اندازه یک بند انگشت خشک شود تا آبیاری مجدد صورت گیرد. توجه داشته باشید که الودی به آبیاری حساس است و حتما به فواصل و میزان آبیاری دقت کنید تا آبیاری بیش از حد سبب پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

برای آبیاری درختچه های فضای باز بهتر است در سالهای اول که ریشه گسترش کمی دارد، آبیاری منظم انجام شود و پس از چند سال ریشه خود به خود به آبهای زیر زمینی راه پیدا می‌کند و نیاز آبی گیاه را تامین می‌کند. در فصول خشکسالی آبیاری گیاهان بالغ نیز نیابد فراموش شود.

دما

کاج ها از گیاهان بسیار مقاوم در برابر تغییرات دمایی هستند و می‌توانند سرما را تا 29- درجه سانتی گراد تحمل کنند. در صورت وجود یخبندان های طولانی بهتر است گیاه را به داخل منتقل کنید.

رطوبت

در ماههای اول کاشت که ریشه گیاه ضعیف است بهتر است برای حفظ رطوبت گیاه آن را غبار پاشی کنید و یا آبیاری روزانه صورت گیرد.

خاک

الودی نسبت به خاک حساسیت زیادی ندارد و در هر خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد رشد می‌کند. خاک دارای زهکشی به دلیل عبور آب اضافی برای الودی مناسبتر است. در خاک کمپوست بهترین رشد را خواهد داشت.

کوددهی

کاج ها گونه هایی مقاوم هستند و زندگی در خاک فقیر از مواد مغذی برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای رشد بهتر می‌توانید در اوایل بهار که فصل رشد آن ها است، به کوددهی اقدام کنید. یکبار کوددهی در طول سکیال برای آنها مناسب است و تا پایان سال آنها را تغذیه می‌کند. بنابراین برای کاج الودی نیز می‌توانید در اوایل سال از کود مخصوص بونسای و یا کاج استفاده کنید و آن را تقویت کنید.

در هنگام تغذیه گیاه باید دقت کنید که روی ساقه و یا برگهای سوزنی شکل، کود ریخته نشود زیرا سبب سوختگی برگها می‌شود. در صورتی که مقداری از کود روی گیاه ریخت، سریعا آن را با دستمال مرطوب پاک کنید و اجازه ندهید مدت طولانی باقی بماند.

هرس

انواع کاج ها به دلیل فرم گیری زیبا بسیار معروف هستند. کاج الودی نیز می‌تواند با چند برش شکل دلخواه شما را بگیرد. با هرس کردن برگهای نا منظم گیاه جوان علاوه بر کمک به رشد بهتر، می‌توانید به گیاه آرایش و فرم دلخواه خود را بدهید. همچنین در صورتی که تمایلی به فرم دادن گیاه ندارید بهتر است با حذف شاخه های نا منظم و یا خشک شده به زیبایی طبیعی و رشد صاف و مستقیم کاج کمک کنید.

 

 

تکثیر کاج الودی

تکثیر این کاج از سه طریق کاشت بذر، ریشه دار کردن قلمه و پیوند زدن صورت می‌گیرد. تکثیر کاج الودی از طریق کاشت بذر بسار زمانبر است و نتیجه گرفتن از آآن تنها در گلخانه های مناسب این کار میسر است. ریشه دار کردن قلمه تهیه شده از کاج، رایج ترین روش تکثیر الودی است و تنها با یک قیچی و یا چاقوی تیز، یک کاج الودی سالم و بالغ و قلمه ساقه انجام می‌شود. پیوند زدن کاج الودی نیز امکان پذیر است اما به تخصص و تجربه در این زمینه نیاز دارد تا یک کاج سرحال به شما تحویل دهد.

 

 

 

بیماری رایج کاج الودی

از رایج ترین مشکلات کاج الودی، خشک شدن برگها و ریزش آنها با اشاره دست است.

این مشکل ممکن است بر اثر دلایل زیر اتفاق بیفتد :

  • آبیاری زیاد
  • زهکشی نا مناسب گلدان و خاک
  • آفات و یا قارچ

برای حل این مشکل در ابتدا عامل را شناسایی کنید سپس به رفع آن اقدام کنید. برای آبیاری باید اجازه دهید خاک خشک شود سپس آبیاری را انجام دهید. برای غرقاب نشدن ریشه باید زهکش گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

 

 

 

 

برای اطلاع از ارقام موجود وقیمت تماس بگیرید.
۰۹۳۵۷۱۳۳۵۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *