گلهای آپارتمانی

گیاه سمی دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی بسیار زیبا و محبوب است. نام دیگر این گیاه، عصای بی عقلی است! چون اگر خورده شود، به علت شیره سمی داخل آن ، ممکن است فرد قدرت تکلم خود را از دست بدهد.
 دیفن باخیا یک تصفیه کننده خوب هوا هم هست! این گیاه آلودگی‌های هوا را جذب می‌کند و هوای پاکیزه‌تری را برای شما فراهم می‌کند.
 

نام گیاه: دیفن باخیا
نام فارسی: سم برگ
نام انگلیسی: Dumb Cane
نام علمی: Diffenbachia amoena
خانواده: Araceaeشیپوری
منشا: آمریکای مرکزی و جنوبی

 

گیاه دیفن باخیا در خانه

نام این گیاه از نام فردی به نام جوزف دیفن باخ سر باغبان گیاهشناسی وین برداشت شده است. دیفن باخیا از گیاهان زینتی همیشه سبز و چند ساله است. دیفن باخیا مقاوم بوده و به دلیل نگهداری ساده، به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه دیده می شود. ارتفاع گیاه دیفن باخیا به حدود 100 تا 120 سانتی متر می رسد.

گل دیفن باخیا

دیفن باخیا دارای برگ های بزرگ، بیضی شکل، نوک تیز، سبز رنگ با نقوش زیبای سفید، کرم و زرد در قسمت میانی برگ است که از دو سمت برگ دیده می شود. طول برگ تا 50 و عرض آن تا 25 سانتی متر هم می رسد.

 نور مناسب گل دیفن باخیا

دیفن باخیا به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد. به همین دلیل بهتر است آن‌را پشت پنجره و یا در محیطی که نور کافی به آن می‌رسد قرار دهید. علاوه بر این هر چه برگ‌های دیفن باخیا تیره‌تر باشد، گیاه‌تان در نور کمتر هم رشد می‌کند.

آبیاری گیاه دیفن باخیا

با آب بدون املاح، پس از آنکه خاک گلدان‌تان کاملا خشک شد، آبیاری آن‌را انجام دهید. به یاد داشته باشید که دیفن باخیا به آبیاری زیادی نیاز ندارد و آبیاری بیش از اندازه، باعث زردشدن برگ‌های گل دیفن باخیا می‌شود.

رطوبت گیاه دیفن باخیا

گل دیفن باخیا در کنار آبیاری به مهپاشی نیاز دارد و بهتر است در زمان‌هایی که نور آفتاب به آن نمی‌تابد، با یک آبپاش برگ‌های گل دیفن باخیا را پرطراوت کنید.

خاک گل دیفن باخیا

خاکی که مرطوب قلیایی و کمی اسیدی باشد، برای گل دیفن باخیا مناسب است. برای این گیاه، استفاده از خاک برگ و کود حیوانی نیز توصیه می‌شود. در نهایت اینکه خاک جنگلی نیز می‌تواند برای این گیاه آپارتمانی مفید باشد و به زیبایی و طراوت آن کمک کند.

دمای دیفن باخیا

این گل در دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد بهترین عملگرد را دارد. اگر محیط اطراف گیاه‌تان خیلی گرم باشد برگ‌های دیفن باخیا حالت لوله شکل می‌گیرند و جمع می‌شوند. اگر گرمای محیط افزایش پیدا کند، در نهایت برگ‌ها خشک و زرد می‌شوند و می‌افتند. از سوی دیگر اگر دما به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد برسد، برگ‌های انتهایی گلدان‌تان زرد می‌شوند و می‌افتند. به همین دلیل بهتر است گلدان‌تان را در برابر وزش مستقیم باد قرار ندهید.


 بیشتر بخوانید:خرید و پرورش درخچه ماهونیا| نهالستان جلیلی

 

نکاتی برای نگهداری از دیفن باخیا

تعویض گلدان در فصل بهار هر سال و قبل از آغاز رویش انجام شود.
برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا 3 هفته یکبار روی برگ ها بکشید. از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید که موجب بسته شدن روزنه های برگی می شود. به دلیل سمی بودن گیاه از دستکش استفاده کنید.
برای حفظ رطوبت هوا غبارپاشی و اسپری برگی را خصوصا در دمای بالا فراموش نکنید. در تابستان هر روز اسپری برگی پیشنهاد می شود.

 

چرا برگ‌های دیفن باخیا می‌ریزد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش برگ‌های دیفن باخیا آب‌دهی کم است. بهترین زمان آبیاری این گیاه زمانی است که سطح خاک گیاه خشک شده باشد. اگر خاک گیاه بیش از حد خشک شود و میزان آب دریافتی گیاه کم باشد باعث می‌شود که گیاه تعدادی از برگ‌های خود را فدا کند تا بتواند منابع محدود خود را مدیریت کند.
آب‌دهی بیش از حد نیز می‌تواند باعث ریزش برگ‌های دیفن باخیا شود. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود که در نتیجه گیاه نمی‌تواند آب را به انداره کافی جذب کند و با کمبود انرژی مواجه می‌شود. در این حالت نیز گیاه شروع به فدا کردن برگ‌هایش می‌کند تا انرژی محدود خود را مدیریت کند.
مواردی مانند نور ناکافی یا هوای بسیار سرد نیز می‌تواند باعث ریزش برگ‌های گیاه شود.

چرا برگ‌های دیفن باخیا زرد می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث زرد شدن برگ‌ها یا ساقه‌های دیفن باخیا شود. دلایلی مانند آب‌دهی زیاد، دمای پایین و نور بیش از حد از جمله دلایل زرد شدن این گیاه است. برای جلوگیری از این مشکل باید هر زمان که چند سانت بالایی خاک گیاه خشک شد اقوام به آبیاری مجدد بکنید. گیاه را در محیطی با دمای بین 15 الی 23 درجه نگهداری کنید و مراقب باشید که هیچ‌گاه دیفن باخیا را معرض نور شدید خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است باعث آفتاب‌سوختگی در گیاه شود.

برگ زرد و تارعنکبوت زیر برگ: آسیب کنه قرمز/ تیمار: سم پاشی با سم کنه کش دو هفته یکبار

برگ خشک شده و به زمین افتاده: هوای گرم و خشک/ تیمار: آبیاری و اسپری برگی و انتقال گیاه به مکان خنک تر (لکه سوخته روی برگ به دلیل غبارپاشی در آفتاب مستقیم)
برگ رنگ پریده و روشن: نور یا سرما زیاد است یا نیاز به کوددهی دارد.
برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای: آبیاری بیش از اندازه
لکه های سفید پنبه ای روی برگ: حشره آفت/ تیمار: سمپاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار

چطور دیفن باخیا را پر پشت‌تر کنیم؟

برای اینکه گیاه دیفن باخیا خود را پر پشت کنی باید شاخه‌های بلند و شاخه‌هایی که از مسیر خود خارج شده را هرس کنید تا دوباره جوانه بزند و رشد کند. این کار را باید با یک قیچی یا چاقوی تیز و تمیز انجام دهید.برشی 45 درجه و مورب بزنید به طوری که حداقل 15 سانت از شاخه باقی بماند و فراموش نکنید که این برش را بالای گره برگ بزنید تا ساقه بتواند مجددا رشد کند، ضخیم‌تر شود و گیاه شما را پر پشت کند.

آیا باید برگ‌های زرد دیفن باخیا را هرس کرد؟

باید بدانید که اگر برگ‌های دیفن باخیا زرد شود دیگر نمی‌تواند آن‌ها را احیا کرد و مجدد به رنگ اولیه خود بازگرداند. به همین خاطر بهتر است برگ‌های زرد دیفن باخیا را از روی گیاه هرس کنید تا باعث ایجاد بیماری یا سرایت آن به سایر برگ‌ها و گیاهان نشود.

 

 

تکثیر دیفن باخیا

اولین نکته ای که باید در مورد تکثیر دیفن باخیا رعایت کنید، استفاده از دستکش است. تکثیر این گیاه با استفاده از قلمه علفی ساقه یا قلمه چوبی از اواسط بهار تا اوایل تابستان انجام می شود. ریشه دهی قلمه ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد.

با بالا رفتن سن دیفن باخیا و بزرگ شدن آن، ساقه ها بلند و بدون برگ می شوند. می توانید با روش تقسیم ساقه و پاجوش هم آن را تکثیر کنید.
با روش خواباندن هوایی از بهار تا تابستان هم می توانید دیفن باخیا را تکثیر کنید.

برای اطلاع از ارقام موجود وقیمت تماس بگیرید
۰۹۳۵۷۱۳۳۵۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *