درختان میوه

فاصله و تعداد نهال کاشته شده

اصولا برای کمک به جمع‌آوری آب، در روش کاشت دیمی باید فاصله کاشت درختان بیشتر از کشت آبی باشد. به طور متوسط فاصله 10 متر در 10 متر مورد قبول است. بنابراین در هر هکتار (1000 متر) می‌توانید تا 100 نهال کاشت.

 

چگونه از درختان بادام مراقبت کنیم؟

حفظ سلامت درخت بادام نیاز به چند نکته ساده دارد:

1. درخت خود را به طور منظم آبیاری کنید.

درختان بادام به خشکی مقاوم هستند و در تابستان های گرم و خشک رشد می کنند، اما به آبیاری منظم نیاز دارند. وقتی درختان شما جوان هستند، حداقل هفته ای یکبار آبیاری کنید، فقط در صورت وقوع  بارندگی شدید از آبیاری خودداری کنید. خاک را کاملاً مرطوب نگه دارید اما نه بیش از حد – خیس کردن درختان می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود

 

2. درخت بادام خود را در بهار کود دهید.

برای شروع کوددهی درخت خود تا بهار صبر کنید. درختان جوان می توانند از مقادیر کمی کود نیتروژن که به طور منظم در طول فصل رشد استفاده می شود، بهره مند شوند، در حالی که درختان بالغ به کود بسیار کمتری نیاز دارند. هنگامی که درخت شما استقرار یافت و شروع به باردهی کرد، فقط یک بار یک کیلوگرم اوره به آن بدهید برای ادامه رشد درخت کافی است..

 

3. مراقب آفات باشید.

درختان بادام در برابر تعدادی از آفات حساس هستند که شایع ترین آنها کرم ناف پرتقال است. این کرم در بادام های برداشت نشده ای که در طول زمستان روی درخت باقی می مانند، ساکن می شود. بهترین راه برای دور نگه داشتن آنها، برداشت تمام بادام از درخت است. اگر متوجه شدید رشد درختتان کند شده است یا دفعیات حشرات را در نزدیکی پایه درخت مشاهده کردید، از اسپری باسیلوس تورینگینسیس (BT) استفاده کنید تا آنها را از بین ببرند.

 

4. درخت خود را از بیماری ها محافظت کنید.

درختان بادام زمانی که پوست آنها توسط تجهیزات قدیمی و کثیف باغ آسیب می بیند یا بریده می شود به بیماری مبتلا می شوند. بیشتر مراقب باشید که در هنگام برداشت به درختان آسیب نرسانید و همیشه از ابزار تمیز برای هرس آنها استفاده کنید.

 

 

کدام نوع درخت بادام بهترین است؟

دو نوع مغز بادام وجود دارد: تلخ و شیرین. اگر می‌خواهید درختتان صرفاً زینتی باشد، درختان بادام تلخ که بادام تلخ تولید می‌کنند، انتخاب خوبی هستند. اگر قصد خوردن آجیل درخت بادام خود را دارید، حتماً انواع بادام شیرین را انتخاب کنید.

ده رقم مهم بادام در ایران:

1.بادام دیر گل آذر:

بادام دیرگل آذر یکی از ارقام تجاری و معتبر بادام است و با طول عمر چهل سال و حجم باردهی نسبتاً بالا، از جمله معروف‌ترین ارقام بادام در کشور به شمار می‌رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع بادام می‌توان به مقاومت زیاد در برابر سرما اشاره کرد. به‌خصوص اینکه به‌خاطر دیرگل بودن، می‌تواند در برابر یخبندان بهاره نیز دوام بیاورد و این ویژگی، بادام آذر را تبدیل به بهترین درخت بادام، برای مناطق سردسیر و کوهستانی کرده است. برگ‌های این نهال شکلی نیزه‌ای و تیز و کمی مواج دارند و رشد طولی این درخت، عمدتاً اندک است.

2. بادام مامایی:

تقریباً نیمی از مغزهای بادام مامایی دو قلو هستند و رنگی طلایی و طعمی شیرین دارند. به دلیل چربی بالای این مغز، اغلب در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می‌شود و این موضوع، یکی از دلایل شهرت این رقم بادام است. بادام مامایی از جمله بادام‌هایی است که درجه اول کیفیت آن به خارج از کشور صادر می‌شود و جنبه اقتصادی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. کاشت این نوع بادام در مناطق کوهستانی با ارتفاع زیاد و سرمای طاقت‌فرسا توصیه نمی‌شود.

3. بادام تونو :

سوددهی این نوع بادام از سال پنجم کاشت می باشد و سالانه حدود ۶۰ الی ۷۰ کیلوگرم بادام با پوسته چوبی تولید می‌کند. همچنین با وجود دیرگل بودن، زمان رسیدن میوه آن بسیار سریع است و مدت زمان نگهداری آن کمتر و ثمرآوری زودتر است..

این بادام پوستی سخت به رنگ قهوه‌ای روشن دارد و به طور میانگین، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از مغزهای این بادام مثل رقم مامایی، به صورت دوقلو رشد می‌کند. بهترین اقلیم برای کشت این بادام، استان‌های شمال غرب کشور است و اغلب نیز در همین مناطق و همچنین بخش‌های کوهستانی استان‌های غربی کشور کشت می‌شود.

4. بادام کاغذی فرانسیس:

نسبت پوسته چوبی به مغز این بادام ۹۰درصد  و درصد دوقلو بودن مغزهای آن نیز پنجاه درصد می باشد. و این دلیل محکمی برای انتخاب این رقم بعنوان رقم پر ثمر بادام میباشد.

نکته دیگر درباره این بادام، مقاومت زیاد آن به سرما و گل‌دهی بسیار دیر آن است. این ویژگی بادام فرانسیس را تبدیل به بهترین نهال بادام، برای مناطق کوهستانی با ارتفاع زیاد می‌کند که به راحتی می‌تواند در برابر یخبندان بهاری از خود مراقبت کند.

5. بادام شکوفه:

میزان دوقلو بودن در آن بسیار نادر و در حدود ۲% است. مهم‌ترین ویژگی برای شهرت این بادام، رنگ طلایی زیبا و طعم لذیذ مغز آن است که باعث می‌شود از آن در آجیل و خشکبار به وفور استفاده شود و تنها اقلیم مناسب برای این گونه بادام، مناطق بسیار سردسیر کوهستان خواهد بود.

6. بادام سنگی:

به خاطر مقاومت زیاد نسبت به کم آبی و همچنین زودگل بودن، برای مناطق معتدل و نسبتاً خشک ایران نیز می‌تواند مناسب باشد. این بادام اغلب به صورت دیمی‌کشت می‌شود و از سال دوم بعد از کاشت، آب مورد نیاز خود را از بارش باران تامین می‌کند. طول عمر بادام سنگی در پوست چوبی تا ۸ سال برسد و نگهداری و انبار کردن آن کار چندان دشواری نخواهد بود.

7. بادام سوپرنوا یا خوشه ای:

در زمره بادام‌های دیرگل میان‌رس محسوب می‌شود. نهال این بادام مقاومت خوبی در برابر سرمای بهاری دارد و میوه آن نیز در نیمه اول شهریور ماه، به طور کامل برداشت خواهد شد. بادام سوپرنوا، بهترین بادام؛ از نظر اقتصادی است که در ۸ الی ۹ سالگی به اوج باردهی خود می‌رسد و به اندازه ۱٫۵ تا ۲ برابر بادام‌های دیگر باردهی خواهد داشت. همچنین حدود نیمی از مغزهای موجود در پوسته سنگی این بادام دوقلو هستند و رنگ قهوه‌ای روشن و طعم دلنشینی دارند. بادام سوپرنوا بادامی تجاری است که برای صادرات، پخت و پز شیرینی و در آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8. بادام کاغذی یا نجف آبادی :

این نوع بادام مقاومت نسبی در برابر کم آبی دارد و بهترین اقلیم برای رشد آن، استان‌های خشک مرکزی کشور مانند اصفهان، اراک و فارس است. از این نوع بادام به صورت خام، بوداده و شور در انواع آجیل استفاده می‌شود و حجم قابل توجهی از آن نیز سالانه به کشورهای دیگر صادر می‌گردد و همچنین دانه‌های درشت و پوست نازک این بادام، باعث وجود مغزی چشم گیر در درون آن خواهد شد که بیش از ۵۵% بادام را شامل می‌شود.

9. بادام شاهرودی:

بیشترین کاربری آن‌ها نیز در آجیل و خشکبار داخلی است .کاربرد دیگر بادام شاهرودی به صورت نارس و سبز است که در بازار ایران به عنوان چغاله بادام شناخته می‌شود و طعم دلنشینی داشته و با نمک استفاده می‌شود.

10. بادام سهند:

نهال بادام سهند، بهترین نهال بادام؛ از نظر مقاومت در برابر آفات است. بادام سهند بادامی دیرگل و مقاوم به سرما است که در عین حال، مقاومت خوبی نیز در برابر کم آبی از خود نشان خواهد داد. نسبت مغز این بادام به پوسته چوبی حدود ۳۰% است و حدود ۱۰% از میوه‌های این درخت به صورت دوقلو رشد می‌کنند. بیشترین مصرف این بادام (که طعمی شیرین و رنگی تیره دارد) ، در صنایع شیرینی پزی، آجیل‌ها و خشکبار است. نیاز سرمایی این بادام در زمستان زیاد بوده و به همین جهت، بهترین اقلیم برای کاشت آن، مناطق سردسیر کوهستانی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *